
Öncelikle albümündeki parçaların sözlerinden bahsetmek isterim sanırım hepsi bir cevap niteliği taşıyor mesela ‘Sen Oyna Dilber’ parçasında Yaşar’a bir laf var sanki?
Kime ne gerekiyorsa ona cevap verdim. Bizim ülkemizde bu müziğe çok fazla saldırı var biraz at gözlüğü ile takıldığı için insanlar ve önyargı olduğu için maalesef yıkamıyoruz bunu. Bizde tabii ki müziğimizle cevap vermek durumunda kalıyoruz. Yaşar bir programda “Bunalıma girersem rap müzik yaparım.” demişti. Yani bu herkesi aşağılayan bir şey bizde bunu hakaret olarak algıladık. Ama bende onun gibi playback gitar çalıp televizyona çıkmıyorum yani ve ona bir cevap verdik.
Bütün parçalar hakkında tek tek bilgi alsam?
Bu albümde çok sitem var aslında çünkü ben yıllardır içimdekileri pek fazla dışarı vurmadım hep bir mesaj verme durumu oldu parçaların içeriğinde ama son zamanlarda çok fazla üzerimize gelinmeye başladı, odak noktası olduk Türkiye’de. Benim albümüme fazla örnek çıkıp da piyasayı etkileyemedi maalesef. O yüzden birçok şeye cevap oldu bu albüm.‘Kemerini Bağla’ giriş parçası ve bütün albümde anlatılmak istenen şeylerden alıntılardan oluşuyor. Albümün çıkış parçası olan ‘Yerli Plaka’ yaşadığım ve şuanda bulunduğum durumu anlatıyor. ‘Gelsin Hayat Bildiği Gibi’ parçasını Sezen Aksu’yla beraber söyledik. Bu şarkı da hayatımla ilgili. ‘Şaşkın Oğlan’ parçasını Ayben’le beraber söyledik. Bu şarkıda da hani belli özelliği olan acayip tipler vardır ya onları tasvir ettik ve öyle yazdık. Birine değil de birilerine daha çok. ‘Sen Oyna Dilber’ parçasını anlattım zaten. ‘Dark Places’ parçasını Tech N9ne ile beraber yaptığım bir parça onda da kendi yaşadığımız bölgeyle, kendi yaşadığımız toplumla ilgili sorunları, şikayetleri anlatıyoruz. ‘Orientjazz’da da Sammy Deluxe ve Afrob var aynı zamanda Türkiye’den Sahtıyan. Sammy Deluxe 2002 yılında Avrupa’nın en iyi rapçisi ödülünü almıştı Almanya’da. Almanya’daki rapin boyutlarını değiştiren bir eleman yani ordaki rap müziğin kalitesini yükselten ve herkes tarafından saygı gören bir insan. Hamburg’da bir konserimizde tanıştık, Afrob’la da aynı şekilde. Bu biraz daha eğlenceli bir parça oldu aslında. ‘Efkar Perdesi’ biraz daha gençlere yönelik bir parça oldu. Daha çok gaza getirmek için, kendi yaşadığımız şeylerden pay çıkararak daha dik, daha ayakta durmamızı anlatan bir parça. ‘Hadi Bize Bağlan’ da Eko Fresh, Killa Hakan ve Summer Cem var. Bu da eğlenceli bir parça yine kendi yaşadığımız ortamlardan bahsediyoruz bunda da. ‘Fark Var’ parçasında rock soundu var biraz daha fazla ki bu tarz çalışmalara devam edeceğim akustik olarak çalışmak çok hoşuma gidiyor. ‘Gece Gündüz Karışmaz’ parçasını buradaki genç arkadaşlarla beraber yaptık. ‘Önce Kendine Bak’ parçasında toplum içindeki bölünmeler ve Avrupa’nın yaptığı faşizm ve rasizm ile ilgili söylemler var. ‘Gene Elde Mendil’ parçasını konuştuk zaten. ‘Acı Biber’ parçasında iki rapçiye cevabım var onlar biliyorlar. ‘Hiza ve Nizam Yok’ parçasında yine müziğimizde ayrım yapan gençlerle ilgili. ‘Ne Benim’ parçasını dinlemek gerekiyor. Herkesin kendinden bir şeyler bulabileceği bir parça. Bütün herkes için yaptım bunu hatta klip çekmek istiyorum. Üçüncü klip olabilir ikinciyi de Sezen Aksu ile beraber olan parçaya düşünüyorum.
Peki ‘Gelsin Hayat Bildiği Gibi’ parçasının söz yazımı nasıl oldu? Sezen Aksu’nun söylediği kısımları yine sen mi yazdın?
Ben ilk önce ona kendi yazdığım bölümleri verdim, müziği de vermiştik zaten sağ olsun o da beğendi ve kendi söyleyeceği kısımları kendisi yazdı.
Kime ne gerekiyorsa ona cevap verdim. Bizim ülkemizde bu müziğe çok fazla saldırı var biraz at gözlüğü ile takıldığı için insanlar ve önyargı olduğu için maalesef yıkamıyoruz bunu. Bizde tabii ki müziğimizle cevap vermek durumunda kalıyoruz. Yaşar bir programda “Bunalıma girersem rap müzik yaparım.” demişti. Yani bu herkesi aşağılayan bir şey bizde bunu hakaret olarak algıladık. Ama bende onun gibi playback gitar çalıp televizyona çıkmıyorum yani ve ona bir cevap verdik.
Bütün parçalar hakkında tek tek bilgi alsam?
Bu albümde çok sitem var aslında çünkü ben yıllardır içimdekileri pek fazla dışarı vurmadım hep bir mesaj verme durumu oldu parçaların içeriğinde ama son zamanlarda çok fazla üzerimize gelinmeye başladı, odak noktası olduk Türkiye’de. Benim albümüme fazla örnek çıkıp da piyasayı etkileyemedi maalesef. O yüzden birçok şeye cevap oldu bu albüm.‘Kemerini Bağla’ giriş parçası ve bütün albümde anlatılmak istenen şeylerden alıntılardan oluşuyor. Albümün çıkış parçası olan ‘Yerli Plaka’ yaşadığım ve şuanda bulunduğum durumu anlatıyor. ‘Gelsin Hayat Bildiği Gibi’ parçasını Sezen Aksu’yla beraber söyledik. Bu şarkı da hayatımla ilgili. ‘Şaşkın Oğlan’ parçasını Ayben’le beraber söyledik. Bu şarkıda da hani belli özelliği olan acayip tipler vardır ya onları tasvir ettik ve öyle yazdık. Birine değil de birilerine daha çok. ‘Sen Oyna Dilber’ parçasını anlattım zaten. ‘Dark Places’ parçasını Tech N9ne ile beraber yaptığım bir parça onda da kendi yaşadığımız bölgeyle, kendi yaşadığımız toplumla ilgili sorunları, şikayetleri anlatıyoruz. ‘Orientjazz’da da Sammy Deluxe ve Afrob var aynı zamanda Türkiye’den Sahtıyan. Sammy Deluxe 2002 yılında Avrupa’nın en iyi rapçisi ödülünü almıştı Almanya’da. Almanya’daki rapin boyutlarını değiştiren bir eleman yani ordaki rap müziğin kalitesini yükselten ve herkes tarafından saygı gören bir insan. Hamburg’da bir konserimizde tanıştık, Afrob’la da aynı şekilde. Bu biraz daha eğlenceli bir parça oldu aslında. ‘Efkar Perdesi’ biraz daha gençlere yönelik bir parça oldu. Daha çok gaza getirmek için, kendi yaşadığımız şeylerden pay çıkararak daha dik, daha ayakta durmamızı anlatan bir parça. ‘Hadi Bize Bağlan’ da Eko Fresh, Killa Hakan ve Summer Cem var. Bu da eğlenceli bir parça yine kendi yaşadığımız ortamlardan bahsediyoruz bunda da. ‘Fark Var’ parçasında rock soundu var biraz daha fazla ki bu tarz çalışmalara devam edeceğim akustik olarak çalışmak çok hoşuma gidiyor. ‘Gece Gündüz Karışmaz’ parçasını buradaki genç arkadaşlarla beraber yaptık. ‘Önce Kendine Bak’ parçasında toplum içindeki bölünmeler ve Avrupa’nın yaptığı faşizm ve rasizm ile ilgili söylemler var. ‘Gene Elde Mendil’ parçasını konuştuk zaten. ‘Acı Biber’ parçasında iki rapçiye cevabım var onlar biliyorlar. ‘Hiza ve Nizam Yok’ parçasında yine müziğimizde ayrım yapan gençlerle ilgili. ‘Ne Benim’ parçasını dinlemek gerekiyor. Herkesin kendinden bir şeyler bulabileceği bir parça. Bütün herkes için yaptım bunu hatta klip çekmek istiyorum. Üçüncü klip olabilir ikinciyi de Sezen Aksu ile beraber olan parçaya düşünüyorum.
Peki ‘Gelsin Hayat Bildiği Gibi’ parçasının söz yazımı nasıl oldu? Sezen Aksu’nun söylediği kısımları yine sen mi yazdın?
Ben ilk önce ona kendi yazdığım bölümleri verdim, müziği de vermiştik zaten sağ olsun o da beğendi ve kendi söyleyeceği kısımları kendisi yazdı.
‘Dark Places’ parçasında beraber çalıştığın Tech N9ne ile nasıl bağlantıya geçtin? Tech N9ne; Eminem ile Tupac Shakur ile parçalar yapmış biri bu süper bir şey olsa gerek?
Ben özellikle son birkaç senedir çok dinliyorum, etkilendim oldukça. Uzun süredir rap dileyemiyordum zaten ama çok etkiledi beni çok yaratıcı, rapin ötesinde şeyler yapmaya başladı. O yüzden bir bağlantıya geçelim dedim çok benziyoruz diye düşündüm hem anlatılan şeyler bakımından hem stil bakımından mail attım. Türkiye’de yaşadığımdan ve albüm yapacağımdan bahsettim. Albüm yollamamı istediler, yolladım ve beğenmiş ki normalde herkese parça yapmıyor. Çok seçici bir insan. Amerika’daki EMI ile konuştuk Tech N9ne nasıl yaptı diye şaşırdı onlarda.
Sahne almış olduğun Rock’n Coke festivalinde bir kesim rockçılar sen sahnedeyken sana hareket çekmişlerdi. Ama sen albümündeki ‘Fark Var’ parçasında rock soundunu kullandın ve Cenk Turanlı, Ersin Çağlayan ve Mehmet Yaranona gibi isimlerde çalıştın. Bu yine bir cevap niteliği mi taşıyordu? Ve bu tepkiler için ne düşünüyorsun?
Sonuçta insanların görgü meselesi dediğim gibi nasıl yetiştirildiysen insanları nasıl görüyorsan dışarıya da böyle yansıyor ki toplumumuzda her şekilde ayrıldığımız için yani Cimbom-Fener, alevi-sunni ya da Kürt-Türk olarak ayrıldığımız için müzikte de ayrılmaya başladık. En son yapılması gerek olay bence bu. Sonuçta müzikte bir ayrım yapılmamalı burada savaşmanın ya da insanları birbirinden ayırmanın, saygısızlık yapmanın hiçbir anlamı yok bence. Hepimizin bu alternatif kültürleri seçmemizin nedeni aynı. Aynı havayı soluyoruz aynı sistemlerde eziliyoruz ama müziğe gelinince birbirlerini ayırıyorlar. Sokakta “sen bol pantolon giyiyorsun.”, “senin saçın uzun.” Diye kavga ediyorlar. Ben genç yaşta rock müzikte seçebilirdim, bu bir şans meselesi. Politikacıların yapamadığı şeyi biz müzikte yapmaya çalışırken gençler çok daha fazla bölünmeye başladılar. Tamam dinlemeyebilirsiniz sevmeyebilirsiniz hatta nefret edersiniz ama verilen tepki bence çok yanlıştı. Özellikle o kitle G8 zirvesi yapılırken dünyanın her yerinde rockcılar sokaklara dökülüp anarşi yarattılar Türkiye’dekiler ancak barlar sokağında içip takıldılar. Hepsi için demiyorum bunu kesinlikle. Gençler Türkiye’de neye karşı olduklarını bile bilmiyorlar, ne hissettiklerini bile bilmiyorlar. Yüzyıllardır Anadolu toplumunda olan önyargı devam ediyor ki rockın ilk baştaki amaçlarından biri özgürlük ve barıştı yani. Ama bizim toplumuzda her yerde olduğu gibi festivallerde de bu örnekleri görüyoruz maalesef ama ben işimi yapmaya devam edeceğim insanlar saygı gösterir ya da göstermez. Hayatta yapabildiğim en iyi iş bu ama bazen tepkiler çok saçma gelebiliyor ve ben de çok ağır tepkiler verebiliyorum sokakta olsun ya da başka bir yerde. İşte o yüzden insanlar çatışmasınlar tamam beğenmiyorsan kafanı önüne eğer geçer gidersin. Hayatımda hiçbir sanatçıya durup dururken sataşıp laf atmadım, saygısızlık göstermedim ve insanlardan da bunu bekliyorum açıkçası.
Katılmış olduğun hiphop festivali Splash nasıl geçti?
Çok iyi geçti. Mtv’den Hiphop D’ye kadar olan hiphop magaziniyle ilgili bütün basın kuruluşlarıyla bağlantıya geçtik. Onlar bizi tanımış oldular, röportajlar yaptılar. Dünyaca tanınan rapçilerle tanışma fırsatımız oldu backstagede. Uluslar arası anlamda birçok bağlantılar kurmuş olduk bu benim için çok önemli. Bide konsere çıkıp dilinizi hiç duymamış insanlara şarkı söylemek ve onun karşılığında saygı görmek, alkışlanmak ve “bir daha” diye bağırttırmak insanları çok büyük bir zevk.
Bide daha underground olduğun dönemlerde seni sevenler artık sevmiyor en azından birkaç arkadaşımda böyle bir örneğe rastladım bu konuda ne düşünüyorsun? Popülerlik kötü mü sence?
İnsanlar bazen sevdiği sanatçıyı,sevdiği kişiyi paylaşamaz bende yıllar önce sevdiğim, saygı duyduğum sanatçıyı reklamda ya da farklı bir sanatçıyla gördüğüm zaman üzülüyordum. Ama aynı olay sizinde başınıza gelince anlıyorsunuz. Benim istediğim çok fazla insana ulaşabilmek, müziğimi dinletebilmek bu olunca da popülerlik kaçınılmaz. Benim hayatımda enerjimi dışarı vurabileceğim tek şey müziğim yani karşılığını alamasam zaten çok fazla bir şey yapmama gerek kalmıyor. Ben Üsküdar’da doğdum, büyüdüm birçok arkadaşım farklı yollara saptı ama müziğim sayesinde ben o yüksek enerjiyi dışa vurabildim. bu kötü bir şey değil ama insanların bunu anlayabilmesi için biraz düşünmeye ve zamana ihtiyaçları var. Ben Blue Jean vasıtasıyla bütün gençlere bölünmesinler demek istiyorum. Birbirlerinin müziklerini dinlemiyorlarsa bile saygı göstersinler. Sokakta birbirlerine laf atıp “Küpe takıyorsun.” “T-shirtün şöyle” diye birbirlerine girmesinler kesinlikle. En önemlisi bu. Dediğim gibi kültürlerin hepsine saygım var özellikle rock kültürüne Türkiye’de çok köklü bir geçmişi var ve ne kadar zorluklar çekildiğini de biliyoruz. Moğollar’dan, Barış Manço’dan, Erkin Koray’dan beri geçirilen büyük bir dönem var. Bizde daha yeni yeni girmeye çalışıyoruz bu işin içine. Bizimde bunu seçme nedenimiz aynı rock seçen gençlikle. Geniş düşünsün insanlar.
Ben özellikle son birkaç senedir çok dinliyorum, etkilendim oldukça. Uzun süredir rap dileyemiyordum zaten ama çok etkiledi beni çok yaratıcı, rapin ötesinde şeyler yapmaya başladı. O yüzden bir bağlantıya geçelim dedim çok benziyoruz diye düşündüm hem anlatılan şeyler bakımından hem stil bakımından mail attım. Türkiye’de yaşadığımdan ve albüm yapacağımdan bahsettim. Albüm yollamamı istediler, yolladım ve beğenmiş ki normalde herkese parça yapmıyor. Çok seçici bir insan. Amerika’daki EMI ile konuştuk Tech N9ne nasıl yaptı diye şaşırdı onlarda.
Sahne almış olduğun Rock’n Coke festivalinde bir kesim rockçılar sen sahnedeyken sana hareket çekmişlerdi. Ama sen albümündeki ‘Fark Var’ parçasında rock soundunu kullandın ve Cenk Turanlı, Ersin Çağlayan ve Mehmet Yaranona gibi isimlerde çalıştın. Bu yine bir cevap niteliği mi taşıyordu? Ve bu tepkiler için ne düşünüyorsun?
Sonuçta insanların görgü meselesi dediğim gibi nasıl yetiştirildiysen insanları nasıl görüyorsan dışarıya da böyle yansıyor ki toplumumuzda her şekilde ayrıldığımız için yani Cimbom-Fener, alevi-sunni ya da Kürt-Türk olarak ayrıldığımız için müzikte de ayrılmaya başladık. En son yapılması gerek olay bence bu. Sonuçta müzikte bir ayrım yapılmamalı burada savaşmanın ya da insanları birbirinden ayırmanın, saygısızlık yapmanın hiçbir anlamı yok bence. Hepimizin bu alternatif kültürleri seçmemizin nedeni aynı. Aynı havayı soluyoruz aynı sistemlerde eziliyoruz ama müziğe gelinince birbirlerini ayırıyorlar. Sokakta “sen bol pantolon giyiyorsun.”, “senin saçın uzun.” Diye kavga ediyorlar. Ben genç yaşta rock müzikte seçebilirdim, bu bir şans meselesi. Politikacıların yapamadığı şeyi biz müzikte yapmaya çalışırken gençler çok daha fazla bölünmeye başladılar. Tamam dinlemeyebilirsiniz sevmeyebilirsiniz hatta nefret edersiniz ama verilen tepki bence çok yanlıştı. Özellikle o kitle G8 zirvesi yapılırken dünyanın her yerinde rockcılar sokaklara dökülüp anarşi yarattılar Türkiye’dekiler ancak barlar sokağında içip takıldılar. Hepsi için demiyorum bunu kesinlikle. Gençler Türkiye’de neye karşı olduklarını bile bilmiyorlar, ne hissettiklerini bile bilmiyorlar. Yüzyıllardır Anadolu toplumunda olan önyargı devam ediyor ki rockın ilk baştaki amaçlarından biri özgürlük ve barıştı yani. Ama bizim toplumuzda her yerde olduğu gibi festivallerde de bu örnekleri görüyoruz maalesef ama ben işimi yapmaya devam edeceğim insanlar saygı gösterir ya da göstermez. Hayatta yapabildiğim en iyi iş bu ama bazen tepkiler çok saçma gelebiliyor ve ben de çok ağır tepkiler verebiliyorum sokakta olsun ya da başka bir yerde. İşte o yüzden insanlar çatışmasınlar tamam beğenmiyorsan kafanı önüne eğer geçer gidersin. Hayatımda hiçbir sanatçıya durup dururken sataşıp laf atmadım, saygısızlık göstermedim ve insanlardan da bunu bekliyorum açıkçası.
Katılmış olduğun hiphop festivali Splash nasıl geçti?
Çok iyi geçti. Mtv’den Hiphop D’ye kadar olan hiphop magaziniyle ilgili bütün basın kuruluşlarıyla bağlantıya geçtik. Onlar bizi tanımış oldular, röportajlar yaptılar. Dünyaca tanınan rapçilerle tanışma fırsatımız oldu backstagede. Uluslar arası anlamda birçok bağlantılar kurmuş olduk bu benim için çok önemli. Bide konsere çıkıp dilinizi hiç duymamış insanlara şarkı söylemek ve onun karşılığında saygı görmek, alkışlanmak ve “bir daha” diye bağırttırmak insanları çok büyük bir zevk.
Bide daha underground olduğun dönemlerde seni sevenler artık sevmiyor en azından birkaç arkadaşımda böyle bir örneğe rastladım bu konuda ne düşünüyorsun? Popülerlik kötü mü sence?
İnsanlar bazen sevdiği sanatçıyı,sevdiği kişiyi paylaşamaz bende yıllar önce sevdiğim, saygı duyduğum sanatçıyı reklamda ya da farklı bir sanatçıyla gördüğüm zaman üzülüyordum. Ama aynı olay sizinde başınıza gelince anlıyorsunuz. Benim istediğim çok fazla insana ulaşabilmek, müziğimi dinletebilmek bu olunca da popülerlik kaçınılmaz. Benim hayatımda enerjimi dışarı vurabileceğim tek şey müziğim yani karşılığını alamasam zaten çok fazla bir şey yapmama gerek kalmıyor. Ben Üsküdar’da doğdum, büyüdüm birçok arkadaşım farklı yollara saptı ama müziğim sayesinde ben o yüksek enerjiyi dışa vurabildim. bu kötü bir şey değil ama insanların bunu anlayabilmesi için biraz düşünmeye ve zamana ihtiyaçları var. Ben Blue Jean vasıtasıyla bütün gençlere bölünmesinler demek istiyorum. Birbirlerinin müziklerini dinlemiyorlarsa bile saygı göstersinler. Sokakta birbirlerine laf atıp “Küpe takıyorsun.” “T-shirtün şöyle” diye birbirlerine girmesinler kesinlikle. En önemlisi bu. Dediğim gibi kültürlerin hepsine saygım var özellikle rock kültürüne Türkiye’de çok köklü bir geçmişi var ve ne kadar zorluklar çekildiğini de biliyoruz. Moğollar’dan, Barış Manço’dan, Erkin Koray’dan beri geçirilen büyük bir dönem var. Bizde daha yeni yeni girmeye çalışıyoruz bu işin içine. Bizimde bunu seçme nedenimiz aynı rock seçen gençlikle. Geniş düşünsün insanlar.
İpek Atcan
Blue Jean - Ekim 2006
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder